150 år med takfönster

150 år av takfönster

1800-tal

Hans Christian Andersen

Rum på loftet hos Hans Christian Andersen (1805 - 1875) Under taket, väggarna lutar och i dem finns fönster installerades - fönstren byggde på andra typer av andra mansardfönster men gav ett mycket bredare synfält. Jag kunde beundra kyrktornet genom dem som jag kunde se i sin helhet.

Francisque Poulbot

Hyreshus i Frankrike upplyst av fönstret som monterats i taket illustreras av den franska konstnären Francisque Poulbot. Under delar av 1900-talet levde de fattigaste grupperna i samhället ofta i hyreshusens vindar i de stora Tyska, Engelska och Franska städerna.

Målning av Vincent Van Gogh "Gårdar närheten Auvers" i Paris d'Orsay Museum med tydligt synliga glastak.

Vincent van Gogh

historiskt dokument

Den äldsta, historisk dokumentation av uppfinningar som rör icke-standardiserade fönster kommer från slutet av 1800-talet. Redan då beskrevs takfönster som byggelement .

.

1894 Storbritannien

I Storbritannien lämnas det 1894 in en ansökan om patent avseende förbättringar i strukturen för skjut och vridfönster, takfönster och dörrar så att de kunde vara glasade och rengöras från insidan av byggnaden. I samma ansökan presenterades en utformning av fönster, takfönster eller dörrar, vars glas sattes i en träram.

Första patentansökan på en mekanik för att rotera ett fönster i trä.

A. Schmeil och P.Saar

Historisk dokumentation (brittiska patentet nr. 1724) om förbättring av struktur för skjut- och vridfönster, takfönster och dörrar inskickat av P. Shippobottam

Samma år, två britter A. Schmeil och P.Saar lämnar en annan patentansökan avseende förbättring av struktur på takfönster. Den huvudsakliga idén koncentrerades på enkel öppning inifrån och tät stängning som skyddar mot att snö och regn ska penetrera. Takfönstrets utformning som presenteras i ansökan ger möjlighet att öppna fönstret.

1896 Tyskland

Bevis på belysning av vinden i Tyskland. Glas i taket dokumenteras genom bilder av byggnader av det tyska Wertheims nätverk av varuhus i Berlin.

Evidences on illumination of the loft in Germany. Glazing in the roof is documented by photos of buildings of the German Wertheim network of department stores in Berlin.

Bevis på takfönster i ritningar från tyskland

1900-tal

1926

Patent på design av ventilerade takfönster beviljats Ch. Witnell. Denna uppfinning möjliggör enkel öppning och stängning av fönstret så att det var lämpligt för ventilation av rum, särskilt lador, svinstior etc.

1926

I USA lämnas det in en patentansökan avseende utformning av takfönster. Patenterad lösning skyddar mot inträngning av regnvatten, snö, etc. även i händelse av regn blåst av en stark vind.

1920-talet - Europa

En serie lösningar som möjliggör öppning och stängning av takfönster patenterades.

1927

Tyska patentansökan på mekanismen för att öppna och stänga takfönster mottagna av Tischler & Seichter företaget.

1928

F. Tittmann patenterade mekanism för självstängande av takfönster i händelse av regnvatten accumulation.

1931

Termen takfönster användes för första gången i tyska patentansökan från 1931 om topphängda takfönster.

19381938

1938

I historiska dokument hos det polska patentverket finns en patentansökan om takfönster på vinden inskickat av en tysk,  Bernard Schwarz. Tanken bakom patentet var två "U" formade överlappande element tillverkade av keramiska material för att förbättra isoleringen av fönstret. Dokumentet visar att ett år tidigare, 1937 hade uppfinningen rapporterats i Tyskland.

Patent på takfönster

De historiska källorna visar att sedan slutet av 1800-talet beviljades patent på olika lösningar som rör design och funktionalitet på takfönster.
Således var sådana fönster kända och används på den nivån som tekniken medgav för den tiden. Vad mera är, de används både i bostäder och kommersiella byggen. De användes inte bara för rumsbelysning, utan också för ventilation efter vad som var möjligt genom olika system för deras öppnande.

1970-talet

Takfönster blir särskilt populär på 1970-talet. Det massproduceras takfönster av det danska företaget Velux och tyska företag Roto, Blefa och Braas. Takfönster erbjöds också av företag från Frankrike, Italien och Spanien.

1990-talet

Utveckling av takfönster marknaden i länderna i Central- och Östeuropa. Tjecker, ungrare och slovaker hade sina egna handelserbjudande.

1991

I Polen har bolaget FAKRO etablerats, som snart blev en förkämpe för branschens teknik och att sätta nya standarder inom takfönster marknaden.

dagens takfönster

Takfönster idag

Numera är det tre stora branschaktörer på den globala marknaden: Danska Velux, polska FAKRO och tyska Roto. Andra tillverkare med marginell marknadsandel är: Claus, Faelux, Inlux och Axel (Italien), Okfel (Slovenien), Fenestra, Kubeso, Zima, Solara (Tjeckien), OKPOL, Oman (Polen), Keylite (GB), Andersen (USA), Colambia (Kanada), AHRD (Kina), Folis (RSA), Induro (Spanien), Tostem, YKK och Panasonic (Japan). Ingen av dem har mer än 1% av den globala marknaden.

Utformningen av moderna takfönster skiljer sig avsevärt från de första prototyperna. Idag förväntar sig kunden avancerade och icke-standardiserade lösningar. Konkurrerande företag pressar varandra för att möta dessa behov. Detta framgår av ett stadigt ökande antal patentansökningar i takfönster industrin.

utvecklingen av takfönster när man mäter innovationer

FAKRO är författare till mer än 100 patent på applikationer och användarmönster. Sedan starten av det polska företaget, har mängden patentansökningar som lämnas in av takfönster tillverkarna ökat markant.

Primär produkt som erbjuds av de största tillverkarna är ett vridfönster i olika varianter av prestanda. Förutom pivåhängdafönster i trä  finns också PVC fönster, fönster med upphöjda rotationsaxel, topp- och pivåhängdafönster, balkongfönster, super energieffektiva fönster och platta takfönster.

FAKRO, ett av polens mest innovativa företag

FAKRO, ett av de mest innovativa polska företag bidrog särskilt till den spektakulära framgången för hela takfönster sektorn.

FAKRO har sin egna innovativa forsknings och utvecklingscenter i vilket det arbetar mer än 100 ingenjörer. FAKRO innehar mer än 100 patentansökningar. Företaget exporterar inte bara takfönster till många länder i världen, men också lösningar och kreativa idéer av polska ingenjörer.
Nuförtiden, tack vare FAKRO, sätter Polen nya riktningar för utvecklingen av den internationella takfönster industrin och de polska tillverkarna anses vara de bästa som är yrkesverksamma inom denna sektor. Dynamisk utveckling av företaget tvingade utländska tillverkare som dansk Velux eller tyska Roto att flytta sin produktion till Polen.

Idag är Polen en global ledare inom takfönster produktionen. Var tredje fönster installerat i världen tillverkas i Polen.